Největší česká mlékárna Madeta snížila výkupní ceny mléka z 8,95 koruny za litr na 8,52 koruny. Hlavním důvodem byla potřeba zpracovat nadbytek mléka do sušené podoby, což odpovídá ceně 6,50 Kč nákupní ceny, a vzniká tak velká ztráta. Počet dodavatelů se kvůli nižší výkupní ceně nesnížil. ČTK to řekl generální ředitel Madety Milan Teplý.

Výkupní cenu snížila mlékárna s platností zpětně od dubna. Znamená to, že za duben již dostanou dodavatelé nižší platby.

„Snížení výkupní ceny je radikální, ale přesto jsme na průměrné republikové ceně. A nechci jít pod osm korun za litr. Problém je s mlékem, které dodavatelé nevyvážejí do Itálie a Německa, a to se prodávalo na přelomu dubna a května na spotovém trhu za 4,50 až 5,50 koruny,“ uvedl Teplý. Na spotovém trhu se nakupují a prodávají suroviny s okamžitým doručením. Na snížení výkupní ceny Madety upozornil Český rozhlas – Radiožurnál.

Madeta dělá i další opatření. Snaží se co nejméně mléko sušit, protože je to ztrátové. „Ale výrazně méně ztrátové než sušené mléko je trvanlivé mléko, kterého máme momentálně 9000 palet v zásobách. A důležité pro nás je rychle nastartovat gastro trh. Pánbůh dej, aby se dělal smažák ve školních jídelnách, protože největší problém (s odbytem) je eidamská cihla,“ řekl Teplý.

Při koronavirové pandemii zaznamenala Madeta zaměstnávající 1500 lidí rostoucí zájem o porcované zboží, zejména plátkové sýry. Prodeje se naopak propadly u gastro výrobků určených do jídelen, restaurací či hotelů. Podle Teplého je při pandemii největší problém, že se v ČR objevil nadbytek mléka jako důsledek toho, že se nevyváží do Itálie, a snížil se vývoz do Německa. Některým mlékárnám schází potřebná zpracovatelská kapacita.

Madeta měla v roce 2018 konsolidované tržby 5,56 miliardy Kč a konsolidovaný zisk po zdanění 179,8 milionu. Exportuje kolem pětiny produkce. Má čtyři výrobní závody – v Plané nad Lužnicí, Českém Krumlově, Jindřichově Hradci a Pelhřimově. Zpracuje denně téměř 900.000 litrů mléka. Má 170 dodavatelů, nabízí přes 250 druhů výrobků.

zdroj: ČTK

foto: pxhere.com