Náklady na provoz zemědělských strojů i kvůli dražším palivům stouply v posledních měsících až o třetinu. ČTK to sdělili zástupci firmy Agdata, jež zemědělcům nabízí on-line systémy, které pomocí půdních senzorů, sledování strojů či satelitního snímkování jim pomáhají snižovat náklady. Podle ředitele firmy Jiřího Musila počet kilometrů, které musí stroje najezdit, zároveň za poslední roky stoupl asi o 12 procent. Důvodem je i legislativa, která nově například nařizuje pěstovat jednu plodinu maximálně na ploše 30 hektarů, což znamená větší množství cest strojů, které nemohou sklízet jednu plodinu na větší ploše.

Podle společnosti česká farma s obvyklým zaměřením spotřebuje zhruba 120 litrů paliva na jeden hektar ročně. Obvyklým zaměřením je podle Agdata pěstování obilí, případně brambor nebo cukrovky, bez živočišné výroby nebo s živočišnou výrobou pouze minimální. V případě menších farem je pak podle Musila obecně spotřeba na hektar větší, protože stroje jedou obdobnou vzdálenost na pole jako u velkých farem, ale vykonají tam méně práce.

„Rozpočteno na absolutní čísla musí tisícihektarová farma počítat s investicí do paliv asi tří miliony korun ročně. Při 30procentním nárůstu cen paliv si tedy musí připlatit jeden milion korun za rok. Jednou z mála cest, jak nárůst cen kompenzovat, je zefektivňovat trasy strojů, aby v průběhu dne při stejné práci najezdily méně,“ dodala společnost. Podle ní roste zájem o kontrolu spotřeby.

Musil uvádí, že stroje navíc jezdí v současnosti více, protože zemědělci musí splňovat nové legislativní požadavky. „Jen počet kilometrů, které musí stroje najezdit, stoupl kvůli legislativním úpravám výsevu plodin a protierozním vyhláškám za poslední roky asi o 12 procent. A to i v případě, kdy trasy plánuje chytrý algoritmus. Když je někdo plánuje pocitově, může najezdit ještě výrazně víc,“ doplnil Musil. Od roku 2020 bylo možné v erozně ohrožených lokalitách mít maximálně 30 hektarů jedné plodiny v kuse. Od letošního roku tato povinnost platí pro všechny zemědělce, což přináší větší množství cest strojů, které nemohou sklízet plodinu na větší ploše.

Dalším problémem je zdražení syntetické močoviny AdBlue, kde firma zaznamenala zdražení asi o 300 procent. „To je samozřejmě obrovský skok, spotřeba u farmářů je však výrazně nižší než v případě nafty – zhruba na úrovni jedné dvacetiny. A to přesto, že novější stroje potřebují AdBlue všechny,“ upozornil. Nedostatek ale podle něj podle posledních informací nehrozí.

zdroj: ČTK

Foto: pixabay.com