Nákupní ceny za mléko placené mlékárnami ( průměr)
Výkupní ceny mléka pokračují ve svém růstu. V meziročním srovnání, tedy oproti stejnému období loňského roku, se cena za litr mléka zvýšila o 2,12 Kč, což představuje nárůst o 16,3 %. Tento vývoj naznačuje postupné zotavování trhu a stabilní poptávku po surovině, která je klíčová pro mlékárenský průmysl.
Únor 2025 přinesl již osmý po sobě jdoucí nárůst výkupní ceny mléka od června 2024, kdy došlo ke krátkodobé stagnaci. Před touto stagnací trval růst cen celých osm měsíců bez přerušení. To ukazuje na výrazný trend zvyšování cen v delším časovém horizontu.
Navzdory tomuto pokračujícímu růstu se cena mléka stále nedostala na své historické maximum. To bylo dosaženo v lednu 2023, kdy výkupní cena dosáhla hodnoty 13,41 Kč za litr – což je nejvyšší zaznamenaná cena minimálně za posledních 34 let. Aktuální únorová cena roku 2025 je oproti tomuto rekordu nižší o 0,57 Kč/litr, a tedy činí 12,84 Kč/litr.
Z grafu, který tento vývoj doprovází, je patrný postupný nárůst s krátkým obdobím stagnace v polovině roku 2024 a následným obnovením růstového trendu. Pokud bude tento vývoj pokračovat, může se cena mléka v budoucích měsících znovu přiblížit historickému maximu, případně jej překonat.
Graf č.1: Nákupní ceny za mléko ( placené mlékárnami)
(www.szif.cz)
Porovnání cen zemědělských výrobců, cen průmyslových výrobců a spotřebitelských cen včetně DPH
Jak už bylo uvedeno v úvodu, výkupní ceny mléka od zemědělských výrobců zaznamenaly meziročně výrazný nárůst. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostla cena zhruba o 16 %, což v absolutních číslech představuje přibližně 2 Kč na litr mléka. Tento růst je patrný i z přiloženého grafu a reflektuje aktuální situaci na trhu, kdy dochází ke zvyšování nákladů v zemědělské výrobě i k vyšší poptávce.
Zdražování se ale netýká jen výkupních cen. Růst cen se promítl také do konečné ceny pro spotřebitele, tedy do maloobchodních cen mléka včetně DPH. Spotřebitelské ceny vzrostly meziročně téměř o 10 %, přesněji o 9,8 %, což v korunách představuje nárůst o 2,37 Kč na litr. To znamená, že se zdražení mléka promítlo i do peněženek běžných zákazníků, i když růst spotřebitelských cen byl mírnější než růst cen u producentů.
Z grafického znázornění vývoje cen je patrné, že rozdíl mezi výkupní a spotřebitelskou cenou se i nadále udržuje, což odráží marže dalších článků v dodavatelském řetězci – mlékáren, distributorů a prodejců.
Graf č.2: Porovnání cen vybraných zemědělských a průmyslových výrobců a spotřebitelských cen
(zdroj: csu.cz)
Vývoj nákladů výroby mléka a zisku bez dotací u souboru hodnocených podniků
Prvním rokem, který si zaslouží naši pozornost, je rok 2014. V tomto roce se podařilo dosáhnout zisku ve výši 0,79 Kč/l. Tento výjimečný výsledek byl pravděpodobně důsledkem několika klíčových faktorů. Mohlo se jednat o příznivou kombinaci nižších výrobních nákladů, například díky klesajícím cenám krmiva, elektřiny či jiných vstupních materiálů. Na druhou stranu, může se jednat o navýšení cen mléka na trhu, které poskytlo producentům větší marže. Analýza tržních podmínek a dalších makroekonomických faktorů z tohoto období by mohla odhalit další příčiny tohoto úspěchu. Dalším významným rokem, kdy došlo k pozitivní změně, je rok 2022. V tomto roce výroba mléka generovala zisk 1,30 Kč/l, což je značný nárůst oproti roku 2014. Možná se jednalo o další posílení tržního postavení producentů mléka, nebo o aplikaci modernějších a efektivnějších technologií ve výrobním procesu. Rovněž nelze opomenout vliv potenciálních vládních dotací či subvenčních programů, které by mohly dočasně ulehčit finančnímu tlaku na producenty mléka. Detailní zkoumání regulačních změn a dalších relevantních politik v tomto období by mohlo poskytnout další vodítka k pochopení těchto pozitivních trendů. Rok 2023 opět vykazuje pozitivní výsledek, kdy zisk z výroby mléka dosahuje 0,66 Kč/l. I když není tento zisk tak vysoký jako v roce 2022, stále představuje významné zlepšení oproti většině analyzovaných let. Tento výsledek by mohl být zapříčiněn různými faktory, jako je pokračující trend zvyšování efektivity produkčních procesů, případně další zlepšení podmínek na trhu, které by umožnily lepší cenotvorbu pro producenty. Mohli bychom rovněž spekulovat o vlivu inovací v oblasti logistiky a distribuce mléka, které by mohly přispět k redukci ztrát a tím k dosažení vyššího zisku. Pokud se podíváme na graf jako celek, je zřejmé, že léta, kdy výrobní náklady přesahovaly tržby z prodeje mléka, byla mnohem častější než roky, kdy se podařilo dosáhnout zisku. Tento opakující se trend naznačuje, že odvětví produkce mléka čelí dlouhodobým strukturálním problémům, které mohou zahrnovat vysoké fixní náklady, tlak konkurence, volatilitu cen komodit a další nepředvídatelné ekonomické faktory. Klíčovou otázkou pro budoucnost odvětví bude, zda je možné tyto problémy efektivně adresovat a přejít k udržitelnějšímu modelu ziskovosti. V neposlední řadě je důležité poznamenat, že i přes uvedené zisky v některých jednotlivých letech, celkový obrázek naznačuje potřebu výrazného strategického přeorientování celého odvětví. Možnosti, které se zde nabízejí, zahrnují investice do technologických inovací, diversifikaci produktového portfolia, hledání nových tržních segmentů či posilování kooperativních struktur mezi producenty. Každý z těchto přístupů by mohl potenciálně přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti a dlouhodobé rentability produkce mléka. Graf č. 3: Vývoj nákladů výroby mléka
(zdroj: https://vuzv.cz/rentabilita-vyroby-mleka/)